Wednesday, May 2, 2012

Yaya @ 3rd trimester

Semasa Yaya berusia 3rd trimester dalam kandungan, saya sedang berada dalam posting surgical. Kata orang, baguslah berada dalam surgical. Tidaklah berapa sibuk. Hmmm... Ada betulnya. Ada juga kontranya.

Saya mula berada dalam posting surgical 22 Disember 2011, Yaya ketika itu lebih kurang 5 bulan. Alhamdulillah sudah tiada morning sickness. Makin berselera lagi ada. Maklumlah surgical ward juga terletak berhampiran dengan kantin. Setiap waktu makan saya, jika tidak sibuk, saya akan makan.

Cuma yang mencabar ketika hampir ke 9 bulan, saya mula berasa sengal-sengal pinggang dan kaki apabila terpaksa bertahan di dalam operation theater untuk pembedahan yang lama. Sampaikan specialist yang perasan turut menegur, " Faezza, r u ok ? apabila dia melihat saya resah gelisah berdiri.
"Biasalah doktor, sakit pinggang."

Walaupun perut yang semakin besar membuatkan saya semakin jauh dengan meja operation, namun itu tidak menghalang saya melakukan Open Appendectomy sendiri. Peluang yang diberikan oleh MO yang baik hati itu tidak saya sia-siakan. MO oncall tersebut sangat sibuk pada hari itu. Sehingga dia terpaksa membiarkan saya menyiapkan jahitan terakhir di kulit sendirian. Uhu.. 

Selama 2 minggu saya diletakkan sebagai HO periphery (untuk cover wad bukan surgikal). Jam 6.00 pagi saya telah memulakan round. Naik ke setiap tingkat untuk review pesakit. Perut sudah berat. Kaki sudah bengkak tetap digagahkan demi tugas. Cewah. Nak buat camne.. Sehinggalah ada seorang MO yang bersimpati melihat keadaan saya. Masih terngiang kata-katanya, "Faezza, I'm going to put you in clinic. Hang ni dah sarat sangat dah." Dalam hati saya, "Heh, tahu tak pe. Nape tak letak awal-awal lagi.." 

Kemudian bermulalah tugas saya di klinik sahaja sepanjang 3 minggu sehinggalah saya bercuti selepas Yaya delivered.

Saya tidak lagi diletakkan kerja shift malam sejak usia Yaya 8 bulan dalam kandungan. Alhamdulillah, hari-hari saya boleh tidur di rumah dengan sempurna. Tiada panggilan-panggilan staff nurse yang mengganggu. Namun kerja-kerja di wad tetap mencabar. Sakit pinggang mula terasa ketika melakukan prosedur. Bangun tidur sakit pinggang, kaki bengkak tak usah cakaplah. 

Nasib baik juga ketika ini, Papa Yaya berada dalam posting emergency yang tidak sesibuk mana. Cuti pun banyak. Jadi banyak jugalah masa yang dapat diluangkan bersama ketika si mak labu ini sangat memerlukan. Terpaksalah Papa Yaya melakukan kerja rumah seorang diri. Mengemas, menyapu, mengemop. Namun memasak dia tetap surrender. 

Khas buat Papa Yaya (bukan papaya)
Terima kasih sayang,

Jika engkau minta intan permata tak mungkin ku mampu
Tapi sayangkan ku capai bintang dari langit untukmu
Jika engkau minta satu dunia akan aku cuba
Ku hanya mampu jadi milikmu pastikan kau bahagia

Hati ini bukan milik ku lagi
Seribu tahun pun akan ku nanti
Kan… kamu…

Sayangku
Jangan kau persoalkan siapa di hatiku
Terukir di bintang tak mungkin hilang cintaku padamu

No comments:

Post a Comment