Thursday, August 19, 2010

Bazar Ramadhan

Puasa-puasa ni, ada ke orang yang rajin update blog?? Hehe. Tak puasa pun malas. Puasa apatah lagi. Alasan.. Tapi memang benar, memblog ini bermusim. Dulu rajin, sekarang malas, akan datang..wallahualam.

Puasa di Malaysia, boleh dikatakan hujan setiap hari. Hujan-hujan pun orang tetap keluar ke bazar Ramadhan.

Fenomena bazar Ramadhan.
Betapa berduyunnya manusia ke pasar Ramadhan, sehinggakan mana-mana jalan pun akan 'jammed' menjelang waktu buka puasa. Variasi makanan memang 'tip-top', tapi kualiti, 80 kali ganda kelazatan 'My mom's recipe' katanya.

Teringat peristiwa 'ribut maut' yang menerbangkan gerai-gerai di Jasin, Melaka minggu lalu. Innalillah wainna ilaihiraji3un. Semoga mereka yang meninggal dunia dalam peristiwa itu dirahmati Allah dan dimasukkan ke salam golongan yang beriman. Dahsyatnya ribut tersebut ada saya tonton di Youtube. Memang menakutkan.
Semoga kita juga tidak 'LUPA DIRI' apabila berada di pasar ramadhan. Siapa sangka kegembiraan dan perasaan 'excited' untuk membeli juadah akhirnya berakhir dengan tragedi. Nauzubillah.

"Tempat yang paling disukai oleh Allah adalah masjid dan tempat yang paling dibenci oleh Allah adalah pasar." (Riwayat Muslim)

Setiap kali mahu ke pasar, teringat hadis ini. Kenapa pasar?? Bayangkan dari pagi kita mengawal nafsu untuk makan, kita berjaya. Namun menjelang berbuka, apabila ke bazar Ramadhan, nafsu yang terkekang sejak pagi tadi meronta dan akhirnya kita tewas dengan nafsu tersebut. Nasi ayam, nasi tomato, laksam, murtabak, kuih cara, kuih lompat tikam, ikan keli... haihhh kecur air liur sambil menaip. ;p. Semuanya menyelerakan dan kita pun terpaksa membeli kerana TEWAS dengan nafsu. Akhirnya selepas berbuka baru menyesal...:(

Kenapa pasar?
Satu. nafsu tewas disebabkan nafsu lapar dan makan yang besar dalam diri masing-masing. Syaitan gelak kot dalam 'penjara' melihatkan manusia yang kalah hanya dengan nafsu diri sendiri. JANGAN.. Jangan benarkan mereka bergembira!

Dua. Duit pun habis. Ada orang kata, kalau nak makan, jangan sayang duit. Apa pasal pula tak boleh sayang duit, kalau dah sampai tahap membazir. Nasi ayam dia nak, nasi tomato pun mahu juga. Ayam percik lagi. Perut mana yang dia nak isi?? Betul lah membazir.. Nak makan pun perlu sayang duit.

Tiga. Dari sudut kesihatan.
Orang yang memasak pun kadang-kala tidak terpelihara kebersihannya. Pesan makngah saya, "Nak makan agar-agar, basuh dulu.." Heh, hairan pula pertama kali saya dengar. Nak makan agar-agar kena basuh. Basuh saja jika mahu yakin dengan kebersihannya.

Empat. Saya percaya, ibu-ibu yang rajin memasak untuk keluarganya, jarang membeli makanan di luar, akan memberi kesan kepada pembinaan keluarganya. Dari segi logiknya, anak-anak dapat membesar dengan sihat, makan dari sumber yang pasti, diyakini dan berkhasiat. Hasilnya, anak-anak yang cerdik, mendengar kata, senang bangun subuh dapat dilahirkan. Subhanallah.

Namun, saya tidak tahu, adakah saya mampu untuk menjadi ibu yang sentiasa dapat memasak dan menyediakan juadah untuk keluarga. Namun saya ada CITA-CITA untuk itu! (Haha semangat tak pasal-pasal.)

Sebenarnya tadi saya ingin menaip tentang perkara lain. Tiba-tiba datang idea tentang bazar Ramadhan. Jadi entri akan datang akan disambung kemudian.

SELAMAT BERBUKA!

No comments:

Post a Comment