Saturday, March 19, 2011

Pediatrics @ Hospital Taiping

Hari ini saya cuti selepas 2 minggu bekerja tanpa henti. Minggu ini memang best kerana nama tidak diletakkan dalam senarai oncall. Memandangkah jumlah HO Peds sekarang memang dicemburui oleh department lain, maka setiap Peds HO hanya akan menjalani 5-6 oncall sebulan saja berbeza dengan bulan-bulan lepas di mana kami terpaksa menjalani 8-9 oncall sebulan. Income pun ok then. Hilang juga la penat bila dapat claimed-call I tell you.. Hehe.

Sudah 3 bulan saya berada dalam rotation peds. Ini bermakna tinggal sebulan lagi sebelum beralih posting. Baru juga selesai menjalani mid-posting assesment. Rumusannya, 70% daripada soalan yang ditanya adalah basic medical knowledge yang dipelajari semasa tahun 1, 2 dan 3. Memandangkan zaman HO adalah sempit dan memang tiada masa spesifik untuk study, saya banyak merecall saja semula apa yang pernah dipelajari satu ketika dahulu. Serius memang saya rasa jauuuuuuh sangat saya terpaksa menggapai ilmu-ilmu terdahulu. Tapi syukur, pernah tahu. Syukur tidak berapa blur. Hasilnya untuk komen di buku log saya, specialist menulis, 'Need to be improved. But pass basic medical knowledge." Huhu. Nevermind, pass yang penting sebab saya nak ber'weekend off' dengan damainya. Pengajaran untuk pembaca blog yang merupakan medical student, dont ever forget your basic knowledge.

Oh ya bercerita tentang department Peds di Hospital Taiping, saya telah pun menjalani rotation di semua wad. Mula-mula sekali di wad C3 (General Peds) > Wad umum untuk kanak-kanak yang menerima semua kes di peringkat umur 1 bulan ke atas. Boleh dikatakan semua kes di Malaysia telah dijumpai di sini. Tapi brucellosis yang menjadi soalan exam OSCE di Jordan saya belum jumpa.Heh. Ada orang Malaysia minum susu tak masak ke..


Selepas berada di C3, saya ke SCN (Special Care for Neonates). Mulanya memang stress berada di sini. Semua baby adalah tenat di sini. Seperti menunggu perbicaraan 'boleh meneruskan kehidupan atau tidak.' Di wad ini juga sibuk kerana terpaksa meng'cover' labor room, OT dan Maternity Ward. Sekiranya ada bayi yang perlu di'resuscitate, doktor di SCN akan dipanggil. Sekiranya ada baby jaundice di maternity ward juga, HO di SCN akan dipanggil untuk menguruskan admission. Namun yang seronok dan berbaloi, di wad inilah masanya untuk memenuhkan buku log. Intubate, resuscitate, umbilical venous catheter, semua boleh dilakukan di sini.


Selepas itu, saya ke wad B3. Wad untuk bayi berumur 1 bulan dan ke bawah yang belum mencapai tahap kritikal SCN. Bayi-bayi jaundis under photo akan dimasukkan ke sini. Wad ini juga seronok kerana kebanyakan kes jaundis. History dan management yang stereotaip. Namun oncall di wad ini adalah mentensionkan. Yang terbaru, 20 orang baby under photo - bermakna pagi itu terpaksa mengambil darah untuk 20 orang baby tersebut. Kalau seorang sebotol tidak mengapa, namun seorang ada yang 4-5 botol. Pulak tu pagi-pagi tak mahu diam. Menangis sampai tendang-tendang botol darah membuatkan beberapa titik darah tidak dapat diselamatkan. Bikin doktor tension. Malam-malam dialah baby yang comel. Menjelang pagi, semua baby rasa menggeramkan. Huhu. Sejak pukul 330 pagi sudah dibangunkan oleh misi untuk new case admission, kemudian terus mengambil darah sehingga jam 630 pagi. Kemudian terus pula bekerja sampai jam 4.00 petang meskipun hari minggu. Tension sungguh.

Yang terbaru, saya berada di C1 (Pusat Rawatan Harian). Di sini HO perlu menguruskan pesakit-pesakit Thalassemia yang datang untuk blood transfusion, pesakit chemo dan pesakit kanak-kanak yang dirujuk dari klinik untuk pengambilan darah dan urine. Minggu ini saya di C1. Minggu cuti sekolah. Berduyun-duyun pula pesakit nak masuk darah minggu ini. Seorang saja HO diperuntukkan di sini. Oleh itu terpaksa meminta bantuan dari HO dari wad lain.

Minggu depan bakal ditempatkan di klinik pakar pula. Sama saja penatnya..Tak mengapa. Harung sajalah. Yang penting setiap tempat menjanjikan pengalaman yang lain dan berharga. Memang terbaik!

Esok hari ahad. Lusa hari Isnin. Kerjaaaa!

Ok sampai jumpa lagi..

7 comments:

  1. salam k faezza..
    mnarik sgt pngalaman.
    really looking forward for that 330am to 630am. haha

    ReplyDelete
  2. Faiq,
    Memang menarik tapi seriously memenatkan. Nanti awak akan rasa bila dah bekerja..:)

    ReplyDelete
  3. it is really our choice..
    I am thinking then..can i survive..boleh ke..nk jadi physician ni..
    it is really depressing bila ko letih dan ada expectation terhadap org lain..

    ReplyDelete
  4. sedih tengok HO pergi balik hospital! huk3

    ReplyDelete
  5. waa..fez! kne soal basic medical knowledge, tu yg paling cuak kot! huhu. at least, u did pass. great :)
    selamat bekerja yer, doc puan jah fez. nnt boley belanja aku dgn duit on-call ko tu..hehe~doakan kitorg bersemangat.

    ReplyDelete
  6. kmi sedia menanti kedatangan HO ke scn..

    ReplyDelete
  7. apa nama doktor perempuan...bt.Zali

    ReplyDelete