Wednesday, August 12, 2009

Ahlen Ya Ramadhan!!!

Lebih kurang seminggu lagi Ramadhan bakal tiba. Anda 'excited'?
"Yes, I am!!!"

Jika diberi soalan MCQ... Apabila tiba Ramadhan, apa yang anda nantikan?

A. Kuih tepung pelita dan bazar ramadhannya
B. Shopping 'Riang Ria Raya'!
C. Genap 30 hari puasa, raya kan tiba
D. Tarawih, qiamullail dan tadarus quran.

My dear friends, boleh pilih jawapannya?

Jika anda memberi saya jawapan yang skema, tentu jawapannya D. Namun, jika benar tiada siapa yang tahu isi hati anda, pasti jawapan anda bervariasi A, B, C dan boleh jadi D. Betul atau tidak?..:)

Tak betul kot. Oh maaf, saya mungkin bersangka buruk pada anda.

Ramadhan yang dinanti...


Wahai orang yang beriman ! diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana ianya diwajibkan ke atas orang – orang sebelum kamu , semoga kamu bertaqwa kepada Allah swt.
( Surah al Baqarah : Ayat 183 )

>>Ayat yang diulang-ulang saban tahun demi mengingatkan 'core' tugas kita sepanjang bulan Ramadhan.

Puasa, puasa dan puasa.

Namun berpuasa sajakah??

Sayangnya jika hidup kita selama 23 tahun yang lalu - umur akil baligh (12) = 11 tahun, kita hanya berpuasa semata saja di bulan Ramadhan....

Puasa pula - kadang kala ikhlas kerana Allah. Kadangkala rasa terpaksa sebab berdosa jika berbuka tanpa sebab yang dibolehkan. Kadangkala pula, sedang kita berpuasa, ada pula perkara yang banyak menduga kesabaran, maka habis pula pahala kita kerana mengutuk kegeraman sambil tidak sabar.

Campur, tolak, darab, bahagi, kuasa dua. = Pahala puasanya tinggal berapa ya?? Cukup tak untuk dibuat bekal kalau esok kita mati??

Masha-Allah, tiba-tiba rasa diri belum bersedia untuk mati hari esok kerana amalku masih cetek. Pahala puasa Ramadhanku masih tidak cukup untuk memberatkan mizan sebelah kananku Ya Rabb.

Apa lagi yang harus saya buat supaya timbangan saya berat di sebelah kanan ni??

Tenang- tenang aja... (Mana boleh tenang! Kalau esok mati gi mana kok??)

Baik, baik. Dengar sini...
MARI BERAMAL!!!

1) BERPUASA

Dalam sebuah hadits qudsi yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim, Allah SWT berfirman:

Ertinya : Setiap amal manusia adalah untuk dirinya, satu perbuatan baik akan dibalas dengan sepuluh kebaikan sampai tujuh ratus kali ganda, kecuali puasa. Sesungguhnya puasa itu untuk Aku dan Aku sendiri yang akan membalasnya. Orang yang berpuasa meninggalkan nafsu syahwatnya, makanannya, minumannya untuk Aku. Orang yang berpuasa memiliki dua kebahagian, yaitu kebahagian saat berbuka puasa dan kebahagiaan saat berjumpa dengan Tuhannya. Sungguh bau mulut orang yang sedang berpuasa itu lebih harum di sisi Allah daripada harumnya minyak wangi kasturi.”

(2) QIAM RAMADHAN - TARAWIH dan QIAMULLAIL

Rasulullah SAW bersabda :”Ertinya : Barang siapa yang mendirikan Qiam Ramadhan dengan penuh keimanan dan berharap pahala Allah, maka diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.” ( Hadis Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim)

(3) TADARUS AL-QURAN (Baca, Faham, Tadabbur)

(4) MENCARI LAILATUL-QADR

Allah SWT berfirman:
”Ertinya : Sesungguhnya kami Telah menurunkannya (Al Quran) pada Lailatul Qadar (malam kemuliaan). Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar” (Al-Qadr: 1-5)

Ummul Mukminin, Aisyah, RA pernah bertanya kepada Rasulullah SAW, " Wahai Rasulullah, apabila aku mendapati malam lailatul qadar, doa apakah yang sebaiknya aku baca? Maka Rasulullah SAW bersabda, "Bacalah ((Allahumma innaka ‘afuwwun tuhibul al-afwa fa’ fu ‘anniy))

Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, dan suka untuk memberi ampunan, maka ampunilah aku (Hadits Riwayat Imam Ahmad, Tirmidzi)

*****

Banyak lagi amalan yang anda boleh lakukan untuk mencari keredhaan Allah dan keampunanNya. Walau dimana kita berada, Malaysia, Jordan, Rusia, UK, US, >> Praktikkanlah Islam dengan sepenuhnya, secemerlang-cemerlangnya dan sebenar-benarnya selagi kita masih mampu dan mempunyai peluang itu...

Mudah-mudahan, hasil dari tarbiah madrasah Ramadhan ini, kita bakal jadi Muslim yang lebih segar dan bermotivasi untuk terus beramal!



Semoga Islam terus gemilang, menceriakan bumi yang kian gersang...

::Ramadhan kareem::

1 comment:

  1. Salam Ramadhan,

    Semoga beroleh keberkatan ibadah dan ilmu di bulan Ramadhan yang mulia ini.

    ReplyDelete