Thursday, December 2, 2010

Dhuyuf ar-rahman : Itu doaku...(Siri 1)

Berita jemputan untuk menjadi tetamuNya telah diterima sejak tahun 2009 lagi. Ketika itu kami sekeluarga (berenam termasuk Mak Ngah) diterima untuk menjadi calon standby jemaah haji tahun 2009. Kami dipanggil untuk menghadiri kursus mingguan di Masjid Daerah. Ketika itu saya masih di Jordan dan adik masih lagi di UKM. Saya tidak begitu ambil pusing tentang hal-hal persiapan haji kerana masih sibuk dengan pengajian ketika itu. Namun pada tahun itu, abah menghantar surat penangguhan memandangkan kami berdua (saya dan adik) sukar untuk mendapatkan cuti.

Abah pernah mengerjakan haji pada tahun 1995. Ketika itu usianya 41 tahun dan dia memang bertekad untuk pergi seorang. Anak-anak masih kecil, justeru ibu tidak dapat ikut bersama. Namun abah janji, dia akan pergi sekali lagi dengan membawa kami sekeluarga. Seingat saya ibu dan abah telah mendaftar haji sejak tahun 2002. Ketika itu saya masih berada di tingkatan 4.

Maka dengan izinNya, sekali lagi pada bulan Mac kami menerima surat dari Tabung Haji yang mengatakan kami terpilih sekali lagi untuk menjadi jemaah haji pada tahun ini. Saya masih ingat ketika itu saya di Jordan, ibu menelefon dan bertanya, sama ada saya benar-benar mahu turut serta atau tidak.

"Mestilah nak!" Saya jawab.

Maka jawab ibu, saya perlu grad juga pada tahun ini untuk memastikan saya dapat turut serta. Mudah-mudahan tidak ada reseat atau repeat paper. Oh teringat semasa menduduki final exam. "Saya kena lulus semua paper! Kalau tak kena delay beberapa plan.." Huhu.

Alhamdulillah semua berjalan lancar. Maka kami pun meneruskan persiapan untuk menunaikan haji pada tahun ini. Saya tidak dapat menyertai langsung kursus bersiri anjuran Tabung Haji kerana ia berlangsung sepanjang saya di Jordan. Saya hanya berguru dengan abah dan ahli keluarga yang lain. Juga alhamdulillah sempat menyertai kursus perdana dan praktikal di Masjid Negeri Shah Alam. Pada mulanya nampak payah, tapi bila sudah faham, kerja haji ini tidaklah sukar...:)

Ibu dan abah memilih untuk pergi dengan Rayhar Travels. Kata orang, kelebihan pergi dengan pakej swasta lebih selesa. Tidak salah jika memilih untuk selesa beribadah bukan? Mudah-mudahan kita jadi lebih semangat. Tak sangka Imam Muda Asyraf turut bersama dengan Syarikat Rayhar. Huhu.

Maka setelah selesai semua persiapan, kami pun bertolak ke Kelana Jaya pada jam 10 malam 13 Oktober 2010. Proses di Kelana Jaya juga berjalan lancar. Tidak lama menunggu, kami kemudian check-in dan diberi taklimat dan kemudiannya dibawa dengan bas ke KLIA.

Ada sebanyak 13 buah bas dengan di'escort' oleh kereta dan motor polis. Terasa seperti VIP. Semua kenderaan memberi laluan kepada rombongan kami. Ketika itu saya menyedari betapa istimewanya jika terpilih menjadi tetamu Allah. ALHAMDULILLAH.

Bas terus dibawa masuk ke kawasan lapangan terbang. Tidak perlu check-in lagi di KLIA. Terus saja kami menunggu untuk dibawa naik ke pesawat. Kelancaran urusan oleh Tabung Haji dan Rayhar?? Memang tip-top!!

Lebih kurang jam 3.30 pagi, terbanglah pesawat Saudi Airlines kami membelah awan biru membawa tetamu-tetamu Allah ke bumi berkah Madinah Al-Munawarah. Hati mula tidak sabar ingin menjengah lagi ke kota itu. Tidak sabar untuk menziarahi Rasulullah dan para sahabat, tidak sabar untuk sujud di Raudhah....

Bersambung...

4 comments:

  1. eh bukan 3.30 pg la... 5.15 pg..isk2..common doc.. ;)

    ReplyDelete
  2. dah lama x mengomen kat cni..huhu

    beberapa plan??hoho..sy masih lg dgn pemikiran nakal sy..btw, terharu kak..xku buang msg2 kamu sepanjang keberadaan akak kat tanah suci sana..

    (^_^)

    ReplyDelete
  3. Nani, Thank you. welcome again.:)

    Yah, I lupa la yang.

    Izzati, Memories are should be kept..:)

    ReplyDelete