Monday, June 22, 2009

Baca, baca dan baca

Setelah selesai kejadian Adam AS, maka tinggallah Adam seorang diri di syurga. Dia terasa kesunyian. Maka Allah pun menjadikan Hawa dari tulang rusuknya ketika dia sedang tidur.

Apabila sedar dari tidur, Adam menyedari kelibat seseorang bersebelahan dengannya.

Adam : Man anti ? (Siapakah engkau?)
Hawa : Imraah. (Wanita)
Adam : Ma ismuki ? (Siapa namamu?)
Hawa : Hawa
Adam : Wa lma khuliqti? (Kenapa kau diciptakan ?)
Hawa : Li taskun illi. (Untuk kau bersenang-senang denganku.)

Kenapa Hawa menjawab ’Imraah’?
Kerana ia diciptakan dari ’mar’u’(seseorang). Dan ’mar’ah’ dan 'imraah' adalah sebahagian atau juzuk daripadanya.

Kenapa dinamakan ’Hawa’?
Kerana ia diciptakan dari ’Syai Hayy’ (sesuatu dari benda yang hidup) iaitulah tulang rusuk Adam.

Kenapa diciptakan ketika Adam sedang tidur?
Dari Al-Qurtubi berkata, ”Supaya Adam tidak sedar akan sakitnya ketika Penciptaan Hawa. Jika Adam ingat akan kesakitan tersebut, hal yang sedemikian mungkin akan membuatkan kasih sayang dan hatinya pada Hawa berubah.”

Berlainan pula dengan situasi seorang wanita. Walaupun dia melahirkan anak dengan penuh kesakitan dan penderitaan (Luqman : 14), namun apabila mengenang semula kesakitan itu, perasaan dan kasih sayang terhadap anaknya tidak akan pernah berubah. Dan inilah kelebihan yang diberikan kepada kaum wanita.

((Cerita ini adalah terjemahan dari Kitab Qasasul Anbiya' karangan Amr Khaled, tajuk penciptaan Adam dan Hawa. ))

******

Selepas membaca beberapa buku termasuklah buku karangan John Gray, siri Mars and Venus, banyak yang saya lebih faham tentang perbezaan lelaki dan wanita dan ia turut membantu saya dalam kehidupan dan kerja berpersatuan.

Sebelum ini mungkin kita boleh menganggap layanan terhadap kaum lelaki, sama ada ayah, abang, adik lelaki atau kawan lelaki kita sama saja dengan kaum wanita. Tetapi sebenarnya jauh berbeza.

Contohnya,

Dalam menangani tekanan, lelaki secara asalnya akan berkomunikasi dengan cara 'menangani tekanan' kaum lelaki. Sedangkan mereka tidak tahu, cara komunikasi ini hanya akan menambahkan lagi tekanan kepada kaum wanita. Untuk menghilangkan tekanan, lelaki biasanya sama ada akan menyelesaikan masalah tersebut secara terus ataupun melupakannya buat sementara waktu. Manakala wanita pula lebih memerlukan sokongan moral, respons yang baik dan menenangkan.

Below are examples of how men try to fix or dismiss the issues a woman may be talking about...

"Dont worry about it."
"Just let it go."
"Just do what you want to do."
"It's not that important."

Di Mars (lelaki), komen-komen tersebut pada mereka adalah seolah-olah memberi sokongan dan positif, tetapi pada Venus (wanita), ayat-ayat di atas adalah 'insulting' ataupun 'annoying'.

Jika wanita berada dalam 'problem-solving' mode, ayat-ayat di atas mungkin membantu.
Namun jika wanita tersebut berkehendakkan sokongan, ayat-ayat ini akan difahami oleh wanita tadi sebagai "Masalah kamu adalah tidak penting" ataupun si lelaki merasakan seperti, "I am better than you, then, follow my words."

((Keratan perenggan di atas diterjemahkan dari buku 'Why Mars and Venus collide' karangan John Gray))

Apabila telah membaca buku ini, saya pun teringat semula dialog-dialog saya dan abah, dialog-dialog saya dan abang. Seperti yang berlaku baru-baru ini, ada sesuatu perkara yang saya bincangkan dengan abah. Setelah habis saya ceritakan, dengan coolnya abah menjawab, "Takpelah tak payah fikir. Study je."

Saya pun bengang sikit dan berkata, "Ish abah ni, mana boleh tak fikir.Mestila kena fikir.. bla.. bla..bla" (memang tak patut membebel dengan abah. Sorry abah. Happy Father's Day :P)

Saya memang rasakan abah tak faham tentang perasaan saya ketika itu namun sebenarnya dalam diam, abah memang sedang menyelesaikan perkara tersebut. :)

Saya tersenyum balik bila berfikir. Bila mereka berkata begitu, bukan bermakna mereka tidak 'concern', sebaliknya itu adalah cara mereka menangani tekanan. Bagi wanita yang faham, tentu tidak jadi masalah. Tetapi bagi mereka yang kurang faham, tentu perkara kecil ini akan jadi rajuk yang berpanjangan dan bermasam muka? Hmm.. Itu la worth juga baca buku ini. (Namun ada yang tidak gemar membaca buku-buku seperti ini. Contohnya, Qilah... qilah... dan qilah? Haha. Who knows someday you'll need this book.)

Tetapi, pada saya, ok la baca buku ni pada masa lapang. (Mungkin saya tidakkan terbuka lagi buku ini apabila kelas bermula nanti. Nota-nota bertimbun akan menanti..) Apabila membaca buku ini, saya seperti, "Oh ye ke?", "Ic.. patutla..", "Ooooo...." . Penulis banyak membawa contoh yang kadang-kala tidak kita terfikirkan.

Last but not least, ilmu Allah itu luas, tidakkan habis walaupun ditulis dengan tinta berdakwat tujuh lautan sekalipun. Isilah masa dengan sebaiknya. Baca, baca dan baca. Penuhkan dada dengan seberapa banyak ilmu yang bermanfaat.

:: Semasa kami di Syria, ada banyak papan tanda di jalan-jalan yang sedang menjalankan kempen berkaitan tentang 'ilmu-ilmu' ni lah. Ada satu gambar yang saya snap, tapi biarlah jadi koleksi peribadi sebab ada 'value for money' di situ.. :p::

3 comments:

  1. cis..benci lah aku..qilah..qilah dan qilah??apa tu??hahaha

    itu common sense beb..common sense..eceh..riak plak tahu ak ada bajet kelebihan common sense yg tggi..
    pdhal bnda yg ko ckp td tu..mmg obviously ak buat dkt kwn perempuan ak..

    cthnya:eh,apa ko pakai tu??

    masa insiden ko dgn ayah ko tu..ak pn mcm rasa..eh,emo jugak perempuan ni ye..

    pandai kau merajuk dgn abah ko..haha..tk sangka..
    pak hj mohtar mmg cool..

    ReplyDelete
  2. hahah kak faezah..bley geng r...haha saye pon da bape kali ulang2 bace buku nih smpai da nk hapal skrip kot..sbb bes sgt..mmg dpt blaja mcm2...tp xpenah share kt blog..hahah/..mmg rugi kak qlah xbace =p

    tap bak kate marwa..dlu mase bujang2 bile bce buku nih mmg rase senang jek ,ok aku akan buat nih...aku akan wat cam die ckp..aku akan wat tuh..bla bla..tp bile dah lepas kawen nih die ckp..still kne rujuk lg buku nih xabes2 kne ulang2...

    ReplyDelete
  3. Kilah,
    common sense tak semestinya betul tau. Seperti soalan 'common is common' tak semestinya akan keluar exam. heh. yang penting kena tau apa common yanng betul, apa common yang salah.
    meh la baca..ehehe.

    yellowrose,
    jom geng asma! Bape buku john gray dah awak ada? dah siap hafal skrip bagai. jgn dok ulang buku john gray sampai lupa baca buku public health..~~

    ReplyDelete