Friday, June 5, 2009

Suka duka sepanjang tahun 5...

Semalam (4 Jun 2009), dengan berakhirnya peperiksaan subjek terakhir maka secara rasminya, tamatlah pengajian kami di tahun 5. Banyak suka duka dikongsi bersama dengan ahli sekumpulan. Mereka banyak membantu kami tidak kira dalam apa cara sekalipun. Kumpulan saya terdiri daripada 24 orang : 3 Malaysians, 3 Syrians, 2 Iraqis, 3 Palestinians and the rest are Jordanians.

Bacalah entry ala-ala 'flashback' di bawah sebagai coretan kenangan apa yang kami lalui sepanjang lebih kurang 8 bulan bergelar pelajar perubatan tahun 5 di JUST.

R1 : Obstetrics and Gynecology (Nisaiyah) - 2 bulan
Lega atau tidak? Saya sendiri tidak pasti apakah kami beruntung kerana kumpulan kami bermula dengan subjek major selama 2 bulan ataukah kami bakal 'asphyxiated' di akhir rotation dan peperiksaan final kerana terpaksa 'cover' semula subjek major yang telah ditinggal 6 bulan yang lalu?? Saya hanya berserah dan tawakal...


Hari pertama O&G saya telah ponteng, bukan ponteng sebenarnya. Cuma tidak hadir bersebab. Flight yang kami naiki dari Malaysia delay di Abu Dhabi yang membuatkan kami tiba lewat dari yang sepatutnya. Ketika ini saya berfikir kami bernasib baik kerana diletakkan dalam kumpulan subjek major. Berbanding dengan rakan-rakan yang diletakkan dalam group subjek minor, di mana 1 hari tidak datang, 10% dari markah kehadiran akan ditolak. Dan subjek tersebut pula hanya 2 minggu. Jadi 1 hari tidak hadir, ibaratnya banyaknya ilmu yang terlepas..

Hari kedua O&G bersama Dr. Ilyas Sana3.
Beliau berjaya mengesan bahawa kami pelajar Malaysia seramai 3 orang dalam kumpulan besar seramai 90+ lebih itu tidak hadir semalamnya. Setelah bersoal jawab sedikit mengenai hal itu, belaiu akhirnya berkata,
”Kalau kamu lebih mengambil berat, mesti kamu akan rela ambil tiket seminggu awal dari tarikh mula kelas. So that, tiada alasan flight delay dan sebagainya..”

Dalam hati saya, ” Aduh, kami balik setahun sekali doktor. Sebulan je pulak tu. Takpelah, benda dah berlaku. Jangan buat lagi je laa.. (Ni nasihat kepada para junior-junior juga. Janganlah bercita-cita untuk ponteng, skip kelas dan buat hal dan sebagainya.)

Pengalaman baru, kami didedahkan dengan pengalaman di bilik bersalin dan dewan bedah. Menarik dan mendebarkan...

Bentuk peperiksaan : OSCE dan Mini-Osce (Writing)

R2 : Psychiatry (Tibb Nafs) – 1 bulan
Lambat sedikit saya bermula untuk ’catch-up’ dan memupuk minat pada subjek ini. Mungkin kerana kurang berminat agaknya. Tambahan pula, cara mengambil history dan penggunaan bahasa arab yang perlu meluas membuatkan kami sedikit lambat pada mulanya. Banyak perkataan baru yang perlu dipelajari bagi memudahkan komunikasi dengan pesakit. Maklumlah kita bercakap dengan orang yang kurang sihat mentalnya. Maka mereka perlu dilayan dengan baik. Kerana jika silap langkah, kita pula akan ditengking. Akhirnya saya semakin dapat menghayati makna ’indahnya hidup secara waras’ setelah melihat pelbagai kes psikiatri yang adakalanya mendebarkan, adakalanya lucu juga, dan most of the time, kasihan melihat pesakit-pesakit tersebut. Sudahlah sakit, ramai pula yang menyisih.

Bentuk peperiksaan : OSCE dan mini OSCE (writing)

R3: Family Medicine (Tibb Usrah) – 1 bulan
Banyak pengalaman baru dengan doctor-doktor yang baik semuanya. Cabang subjek ini besar, semua ceruk dunia perubatan perlu diambil peduli. Saya rasa saya pernah mengulas tentang subjek ini dalam entri-entri sebelum ini.

Bentuk peperiksaan : OSCE dan Oral.

R4: Dermatology (Jildiah)
Bermulalah rotation minor kami. Peperiksaan setiap 2 minggu bermula. Saya sangat takut dengan seminar dalam rotation Derma ini. Ada simptom-simptom ’phobia’ seperti ’sweating, tachycardia, try to avoid the situation’. Eheh. Bila difikir semula, apalah yang nak ditakutkan sebenarnya. Semua orang akan disoal cuma yang bezanya susah senang soalan itu saja.

Dulu sebelum mula tahun 1, saya pernah bercita-cita untuk menjadi seorang dermatologist. Namun setelah tamat rotation ini, saya nak tukarlah!

Bentuk peperiksaan : Writing

R5 : Ophtalmology (3uyun)
Rotation ini juga sukar saya rasakan pada mulanya. Hanya sebiji mata, namun detilnya.. Allah yang tahu. Subjek ini menarik, namun satu perkara yang saya rasa mengapa ia unik, doktor mata perlu mahir mengendalikan banyak peralatan perubatan seperti ophtalmoscope, Slit lamp, Ultra sound mata dll. Saya kurang berminat dengan machine-machine ini. Tapi mungkin juga satu hari nanti saya boleh bergelar doktor mata?..kerana saya menyedari betapa pentinya 2 biji organ penglihatan ini. Tanpa spek mata, saya tidak boleh menonton tv dan menaip di komputer dengan selesa. Tanpa ’contact lense’, saya tidak bisa melihat LCD di hadapan dewan kuliah. Oh mata...

Bentuk peperiksaan : Writing

R6 : Ear. Nose and Throat (Udzun, Anf, Wa hanjarah)
Rotation yang ‘relax’. Materialnya ringan, tetapi peperiksaan finalnya ’ boleh tahan’. Banyak kali juga saya termangu di depan skrin komputer kerana cuba me’recall’ apa yang doktor terangkan di dalam lecture hall. Dalam rotation ini, saya belajar menggunakan teknik yang betul untuk melakukan pemeriksaan ke atas hidung, telinga dan tekak. 3 deria – 1 doktor. Simptom yang kerap ditemui di klinik ; hilang pendengaran, nafas berbunyi (stridor), jangkitan telinga, dan lain-lain.

Bentuk peperiksaan : OSCE dan Oral.

R7 : Neurology and Neurosurgery
This is the best and I love the most! Meskipun mendebarkan apabila tiba round bersama Dr. Ali Rifaie, namun ia berbaloi. Aha. Bila exam, material Dr. Ali tidak perlu lagi diulang banyak kali kerana sememangnya telah hadam sehadamnya malam sebelum seminar dengannya. Saya minat dengan kejadian otak yang diciptakan Allah SWT. Kerana organ yang hanya seberat 1300gram ini (dewasa), ia berfungsi untuk mengawal fungsi seluruh badan – pergerakan, penglihatan, pendengaran, semuanya! Subhanallah.

Belajar tentang ’Localization’ mengingatkan saya seperti bermain chess. Dalam permainan chess, untuk setiap pergerakan buah yang dibuat, kita perlu fikirkan kesannya untuk 2-3 step yang akan datang dan kadangkala membuat kita berfikir, apa step yang kita telah salah lakukan sehingga kita di’check’. Dalam tajuk localization ini juga seperti itu. Kerana sebahagian anggota tidak dapat bergerak, maka doktor perlu berfikir di ’tract’ manakah nerve rosak atau terpotong. Di muscle ke, di spinal cord ke, di otak tu sendiri. Contoh lain, kalau pesakit stroke datang sekian-sekian, kalau dia tidak boleh bercakap, mana bahagian otak yang defect? Kalau sebelah badan tidak boleh bergerak, di mana pula? Kalau tiba-tiba dia buta, di mana? Seronok main teka-teka! Tapi depan Dr Ali jangan la teka sebarangan. Mesti akan rasa sangat b***h kalau teka yang bukan-bukan. Haha.

Bentuk peperiksaan : Writing


Erb's palsy - Presentation : Waiter's tip (Lihat tangan kiri budak comel ini. kesian kan. Spinal Root c5-c7)

R8 : Forensic Medicine
Pengalaman baru, bertentang mata dengan mayat. Uish, tentang mata ye x.. Beraninya.. Lepas tu sibuk complain hilang selera makan, dan dok terbayang-bayang. Yang seronok dalam rotation ini pun sebab main teka-teka juga. Teka dengan ilmu lah tapinya.. Kalau dia mati ada pendarahan di mata kenapa? Kalau mati dan dijumpai dah kembung dan lidah terkeluar, mayat tu dah berapa hari? Kalau mati ditembak, lukanya begini, begini, senjata apa yang diguna, siapa yang boleh jadi suspek? Menarik kan... Rasa macam CsI..

Bentuk peperiksaan : Writing & Essay

R9 : Orthopedics
Minor rotation yang saya sangat minat selepas Neuro! Seminar pun setiap hari perlu bersedia kerana seorang demi seorang akan ditanya tapi kurang mendebarkan kerana doktor-doktornya yang cool. Mula belajar baca x-ray tulang – susah juga nak detect fracture yang kecil2. Doktor biasanya dari jauh dah boleh diagnose. Yang kita ni, terkulat-kulat tengok x ray – mencari di mana deformitynya.

Bentuk peperiksaan : Oral

R10 : Anesthesia
Saya telah pun menulis banyak tentang round anest sebelum ini. Pengalaman baru dan menarik. Nasihat untuk junior bakal naik ke tahun 5, gunalah masa sebaiknya dalam round ini untuk belajar cannulation, injection dan intubation jika berpeluang. Jangan berat mulut untuk bertanya. Semua doktor baik-baik belaka.

Bentuk peperiksaan : Oral.

R11 : Radiology
Untuk rotation ini saya memerlukan bekalan gula-gula Halls setiap hari kerana dalam round ini kami tidak bergerak, makanya selalu juga mengantuk yang amat jika di tengah-tengah hari. Kami hanya menonton slide xray, ct, MRI, mammo setiap hari. Mata kena celik, kalau tidak pasti boleh tidur dengan nyenyak dalam seminar.

Bentuk peperiksaan : Writing

****

Tamat catatan kenangan sepanjang tahun 5. Keputusan belum lagi dikeluarkan. Dan di waktu inilah setelah segala usaha kita buat sebelum ini, kita perlu berdoa dan bertawakal sepenuhnya. Semoga kejayaan milik kita.

Special appreciation for Group A2 members : Fadi, Saad, Omar shbeib, Omar Toma, Omar Maghayreh, Ali Alainachi, Khaled Nabel, Ghassan Sweiti, Basem, Rashed, Murad, Albarra, Mus’ab, Bilal, Rubin, Ali Jawa3deh, Liza, Shoruq, Sundus, Rima, Tiq, Kel n Me – Thanks for helping us throughout this year. I enjoyed being in this group even though the boys are always naughty! I wish you all success here and after. I will never forget all the memories. (T_T)


~~A2 : Tidak semua ada~~

::Apabila sudah tamat belajar nanti, pasti inilah suasana yang dirindui::

8 comments:

  1. akak, kalau akak rajin...nyatakan sumer kredit hour utk tiap2 rotation...khas utk saya yg 'private' ni...nak tgk jumlah kredit hour..

    k thanks..

    ReplyDelete
  2. awe,
    untuk setiap rotation (clinical) ya..
    Tahun 4: Surgery, Internal Medicine, Pediatrics, Public Health (9 jam).
    Total : 36 jam

    Tahun 5: O&G (9 jam), Family Med, Psychiatry (4.5 jam), dan 8 subjek yang lain seperti entri di atas ini (2.25 jam).
    Total : 36 jam.

    Tahun 6 : O&G, Pediatrics, Surgery, Internal Medicine (9 jam setiap satu).
    Total : 36 jam.

    ReplyDelete
  3. thanks kak...tp yg tahun 4 tu tambah introduction menjadikannya sumer 45 kredit hour...

    ReplyDelete
  4. oh terlupa pula. :p. ok welcome.

    ReplyDelete
  5. mabruk!
    selamat pulang ke Malaysia & selamat bertugas!

    ReplyDelete
  6. belum la kak yana.. tahun dpn insyallah.. ni baru abis tahun 5. tahun 6 belum lagi.. doakan kami kak...:)

    ReplyDelete
  7. salam fez..

    pjgnya entry ni..alhmdulillah, berakhir sudah thn ni..slmt msuk final yr thn dpn..slmt pulang ke msia jugak utk cuti ni..bila mau ketemu neng? =D

    ReplyDelete
  8. Wslm neng odah.

    Aah memang panjang entri ni. Saja buat coretan dan perkongsian pengalaman buat siapa yang rajin membaca dan kenangan peribadi sendiri.

    Alhamdulillah selesai tahun 5 dan 28hb Jun ni, inshallah bermulalah cabaran tahun 6.

    Balik Msia kok lama lagi neng. Bulan Agustus cadangnya. Inshallah panjang umur, kita ketemu jua ya.. :)

    ReplyDelete