Monday, November 9, 2009

Elektif @ HDKKB

Oh, bila ada beberapa orang kawan telah pun membeli tiket untuk balik ke Malaysia raya haji ni, hati pun jadi cair rasa bagai 'nak ikut sama'. Cuti 2 minggu akan datang ini agak lumayan. Namun jika tak pulang, dan terus mengumpul 'harta' dalam bank pun bagus juga.

Masuk minggu ketiga Pediatrics, sehingga hari ini masih belum ada seminar lagi kerana seminar hanya akan bermula esok. Maka kami akan berpetang-petang di hospital lah nampak gayanya.

Bila kelas bermula, meskipun waktu tidak 'pack', namun ketensionan tetap terasa. Masa terasa banyak (jika tiada oncall) tapi untuk belajar dengan tekun, sememangnya ia memerlukan azam dan ketekunan yang tinggi.

Terkenang lagi hari-hari di Malaysia. Meskipun agak tension memandangkan terpaksa menjalani elektif dengan 'punch-card 8-5' setiap hari, namun ia tidaklah memberi tekanan yang hebat pada hidup. 'Punch card 8-5 hari-hari pun, tapi kalau tiada kerja, tiadalah gunanya..

Maka rutin punch card saya pun bermula di Hospital Kuala Kubu Bharu...

Seawal 7.30 saya keluar rumah untuk memastikan kereta saya mendapat parking yang terbaik. Maka punch in memang tak pernah merah. Tetapi untuk punch-out, untuk dua hari yang pertama, masih tiada mood untuk duduk di hospital. Suasana yang sangat baru dirasakan kurang selesa. So dengan selambanya pukul 12.30 tengahari saya dah punch-out. Maka dapatlah warna merah di punch card saya.
Hari pertama saya tak perasan, jika balik awal, kita akan dapat warna merah pada punch card tersebut. Apabila pulang ke rumah, abah tegur, "Apesal balik awal hari ni?". "Saja, boring.." saya jawab. Abah kata lagi, "Habis, merah la punch card."
Saya baru teringat punch card saya sebentar tadi. "Aah la merah!" Gelabah sekejap apabila mengenangkan punch card tersebut dikatakan akan dicek oleh pengarah hospital.

Hari kedua pula, merah lagi, tapi kali ini terhormat sedikit kerana berjaya bertahan sehingga jam 4.00pm. Saya terpaksa balik awal hari itu kerana ada tetamu di rumah. Makanya perlu membantu ibu yang tentu-tentu keletihan pulang dari sekolah.

Hari-hari seterusnya, saya terus bernekad untuk menghitamkan punch card saya. Maka bermulalah rutin seorang pelajar elektif yang skema 8-5. Pagi - review vital sign pesakit, morning ward round, buat BSP (Blood sugar profile), observe and assist labour, attend O&G specialist clinic every Monday, Pediatrics clinic on Tuesday and FMS on Thursday.. (FMS = Family Med Specialist). Breakfast campur lunch sekali bersama kakak-kakak nurse yang baik hati.

Dalam banyak-banyak aktiviti, yang paling menyeronokkan dan memberi kepuasan adalah apabila menyertai klinik pakar. Banyak yang dipelajari. Banyak juga kerja. Sampai haus-haus menahan dahaga tak sempat nak minum akibat ramainya patient. Saya membantu doktor pakar mencatat rekod dalam fail pesakit. Dah la mereka menulis laju, bercakap laju, tulisan cakar, lenguh juga lah nak buat semua benda jadi laju. Duduk bangun duduk bangun review ultrasound dan catat finding. Ambil B/P untuk pre-eclampsia patient, buat P/E. Tapi yang bestnya bila doktor pakar tersebut menghargai kerja kita, " Wah senanglah saya kalau selalu ada pembantu macam ni.." ;) Best, best..

Ha, ada satu hari, saya berklinik bersama Dr Goh, O&Gist dari Hosp Selayang. Sedang dia melakukan Ultrasound ke atas seorang pesakit, dia bertanya saya,

Dr. Goh : Faezza, are u married?
Me : No, not yet la dr. Why?
Dr. Goh : Do you have boyfriend by the way?
Me : (Takkan nak buat pengakuan yes or no kat sini kan..:))
Dr Goh : Anyhow take my advices. First, do not marry until you finished your houseman. And 2nd, do not marry a doctor. (saja kasi terang..:p)
Me : ?? (Mari pengsan bersama..lol)

Dan dia pun menjelaskanlah kenapa dia berfikir sebegitu. Tapi pada saya, hal-hal sebegini memang subjektif. Terpulanglah kepada individu masing-masing. By the way, thank you Dr Goh and Dr Yu dari Hospital Selayang.

Untuk elektif kali ini, saya baru tahu, perjawatan jururawat-jururawat sekelian. Yang bergaris biru- jururawat terlatih yang kita panggil biasanya staffnurse. Yang ungu, jururawat masyarakat. Yang hijau - bidan. Yang merah assistant staffnurse kot.(kalau tak silap. Ingat-ingat lupa..). Yang beruniform biru - Sister. Yang besar lagi dan tidak pernah dijumpai di HDKKB - matron.

Terima kasih kepada kakitangan Hospital Daerah Kuala Kubu Bharu, terutamanya Dr. Azran (MO yang paling cool), Dr Sevu, Dr. Lidya, kakitangan wad 5, klinik pakar, Jabatan Pesakit Luar, batch pelatih jururawat masyarakat dari Kolej Kejururawatan Port Dickson (Kak Ila, Teha, Aying, Kak Yam, Nanthini, Yosh), makcik kantin, pakcik dan makcik guard, makcik cleaner dan semuanya yang telah berjasa dan banyak membantu.




Entah apa-apa istilah "Pelajar Latihan Industri".. Terasa macam industri mengimpal logam.. hehe


11 comments:

  1. "dont marry a doctor?"....huhu.....tergelak kte bc dialog tu ;)....xpela,klu dh jodoh......yg penting persefahaman kn......hihi

    ReplyDelete
  2. Tau tak pe..Kata orang, kalau kira saham, doktor perempuan la yang paling orang tak nak buat menantu. Cikgu la yang paling laku. PTD i tak tau la plak kan ranking dia kat ne.. haha..

    Betullah kalau jodoh tiada siapa pun boleh tolak..:)

    ReplyDelete
  3. nak jadik cikgu!! nak jadik cikgu!! hahahaha!! alah punchcard pukol 5 tapi xde kat hospital wat pe!! huhuhu (cengkelat!! -bak kate mak tok mis-) gegege...do not marry until u finish da houseman satu masalah...do not marry a doctor pon lagik satu masalah...haaaih!! selamat berjaye lah kak...doa yg terbaik utk kamu!! =)))

    ReplyDelete
  4. amboi, gatal ko nak jadi cikgu eh. weh akk gi hosp ye. cuma hari-hari terakhir je banyak lepak rumah atok sebelum punch card sambil tengok sumpah bunian. Takpun lepak kat labour room ngan nurse-nurse sekalian tgok sama.

    Haha, that 2 problems are not mine~~

    ReplyDelete
  5. huahuahua......dah de statistik ek....hebat arh!..haha...PTD rmi ngan PTD je kot....x open lgsung....tp tu utk yg xde bf b4 join PTD la...haha.....PTD xde ranking.....Huk3..cyan ktaorng,sbb dia universal...kih ;)....suma bleh....tp x tau nape cikgu x suka PTD...huwaaaaa....(sory t0 my uncle n aunty yg cikgu)...hihi.......

    Fariza: ssh akak tu ek....advice doc tu mcm kene je kat dia...hik3...saba2.....;)..rmi suppporter

    ReplyDelete
  6. owh.......ngelat keje ye slama ni.......huhu...*wink ;)

    ReplyDelete
  7. hahahaha!! dat problems are not yours ekk?? ok...wait n see..so cuti raye aji nnt g mane??? xyah la blk msia..simpan duet, nnt yah nk g sane sape nk support..huk3

    cik shylisha..x kisah la PTD ke ape...janji kite carik rezeki yg halal..si dia cik shylisha akan terima seadanya...insyaallah... =)

    ReplyDelete
  8. hahaha..tau xpe...kte just wait n see ek...*wink!..huhu..tu la psl..yg penting live happily ever after ;)

    ReplyDelete
  9. ok2 sila wait n see...:)adoyaii sakit maaa... this bee sting..:(

    ReplyDelete
  10. HKJ pnya nametag lagi 'terbaek'..
    dh le kaler pink..tulis pelawat besar2 plak tu..
    ak rasa nk sorok2 je..
    dh le pak guard pg2 greet ak dgn panggil nama dr..haha
    alih2..eh2..dia ada nametag pink pelawat mcm org jual ubat,hntr parcel..apakah..apakah..haha
    frh kata nk tulis psl elektif kjg..mana tah..
    kata nk tyg pinky badge tu..tkleh blah

    ReplyDelete
  11. takde maknanya sebulan pakai pas pelawat. x syok la. haha..

    ReplyDelete