Monday, February 23, 2009

On-call

On-call merupakan perkara yang mendebarkan terutamanya buat para houseman. Tetapi untuk pelajar perubatan seperti kami, 'on-call' atau dalam bahasa arabnya dipanggil 'munawab' tidaklah segerun mana. (Bahkan relax-relax saja).Cuma kami akan diletakkan di bawah pengawasan doktor sebenar yang on-call pada malam itu dan akan disuruh melakukan physical exam dan berbincang tentang kes yang tiba pada waktu itu.

Semasa kami on-call dalam round Family Medicine terdahulu, pada mulanya kami bercadang untuk terus 'stay-back' selepas kelas, dengan harapan pukul 5-6 malam gitu, kami dibenarkan pulang. Namun kata doktor. "On-call akan mula pukul 4 sehingga pukul 8. Pergi balik rumah dulu, rehat-rehat, makan-makan, malam karang datang balik. Kes sekarang dengan kes yang akan kamu jumpa malam nanti berbeza."

Akhirnya kami pun akur dengan arahan doktor. Kami pulang semula dan kembali ke klinik pada jam 4 petang. Tidak banyak kes menarik. Common cold, epistaxis (hidung berdarah), ada juga yang datang malam-malam untuk ambil ubat Diabetis (haihh)..

Bila hanya 3 orang yang menghadap doktor, puaslah doktor mengakses kami. Apabila azan maghrib berkumandang, kami meminta izin dari doktor untuk berhenti solat. Kebetulan pada hari itu saya berpuasa, maka saya hanya berbuka puasa dengan berbekalkan 'biskut ikan' dan air masak gara-gara tidak sempat menyiapkan bekal. (Hari ini ada orang tu on-call, siap bawa flask air coklat, pisang dan biskut untuk berbuka. hehe.)

Pada jam-jam terakhir on-call, pesakit semakin berkurang. Maka kami hanya berbual-bual dengan doktor. Bercerita tentang pengalamannya sebagai pelajar, sebagai doktor dan lain-lain.

Tahun 6 nanti, lagi kena kerap on-call. Selalu pula saya berangan kalaulah ada kereta sendiri, kan senang nak balik malam-malam...

Ok, nak pergi tengok Qilah siapkan bekalan makanannya untuk dibawa ke klinik untuk on-call. :p

7 comments:

  1. haha, apa agaknya cite bekal-bekal 'mewah' org y munawab tu? sbb kat dapur td ada 3 pasang kaki hehe

    ReplyDelete
  2. tu la psl..
    ak bajet buat air milo cmpo nescafe siap..bwk pisang la..biskut la..
    macam makcik!!haha
    alih2,mkn malam,ada 3 psg kaki kt dapo..
    masalahnya,licin sume bnda bila psg kaki ke3 balik umah untuk dinner coz on call dh habes..haha.=P

    ReplyDelete
  3. haha..

    meariknya cte org oncall di overc..kalu dgr cte dr akak2 senior..diorang cte, mkn bskut, coklat, n yg paling simple tp kenyang..sebijik pisang..bukan setandan eh..hehe..nk bayangkan suasana kte oncall di penang..adakah berbekalkan nasi lemak, roti canai, nasi kandar? hihih~

    p/s: mode x sbr nk blk msia..yey! \(^_^)/

    ReplyDelete
  4. sempliciotto..
    err.. 3 pasang kaki?? milik siapakah??

    kilah,
    adeh xpenah dibuat orang, oncall stat pukul 4 balik pukul 5.30. haha. (baru nak bersedih kenang nasib ko buka di klinik bersama dr udai. sekali tiba juga di rumah dinner sama2.) haha.

    ct adah,
    ini on-call tipu2 je odah. doktor saja nak suruh datang klinik. kalau duduk rumah je, dia tau mesti tak study. haih oncall di penang ke, tampin ke, taiping ke.. sempat ke nak makan nasi kandar? haha.

    ReplyDelete
  5. fez ada license kan? hihihi bleh la kot kalu nk beli kereta ...sng nk balik malam lepas on-call.. kat mesia pun byk medic students yg ade kereta..hihihi ^_^ nnti kte dtg sana bleh fez bawak jalan2 skali..huahuahua..ade udang di sebalik mee...ekekeke ;p

    ReplyDelete
  6. Ada je lesen shida. tp meh la sponsor sket beli kereta. haha. berangan je lah. duit banyak lagi nak guna untuk keperluan lain. bila fikir2, memang senang nakbergerak ke sana ke mari dengan kereta ni. tapi maintenance dia, haihh buat pening kepala je nanti.
    bila nak sampai jordan ni??

    ReplyDelete
  7. bestnye..selama ni tgk citer je pasal org go oncall..huhu..tu pon citer omputeh..

    ReplyDelete