Sunday, November 8, 2009

Sesungguhnya engkau tahu...

Siapa rajin, kliklah 'play' pada kolum 'Let's listen' di bahagian bawah kiri blog ini...

Ada sebuah lagu 'best' yang saya kira bisa menggetarkan hati mereka yang menghayati nilai sebuah persaudaraan, persahabatan, dan perhubungan...



Sesungguhnya Engkau tahu
bahwa hati ini telah berpadu
berhimpun dalam naungan cintaMu
bertemu dalam ketaatan
bersatu dalam perjuangan
menegakkan syariat dalam kehidupan

Kuatkanlah ikatannya
kekalkanlah cintanya
tunjukilah jalan-jalannya
terangilah dengan cahayamu
yang tiada pernah padam

Ya Rabbi bimbinglah kami

Lapangkanlah dada kami dengan karunia iman
dan indahnya tawakal padaMu
hidupkan dengan ma'rifatMu
matikan dalam syahid di jalan Mu
Engkaulah pelindung dan pembela





( 8:63 ) Dan Dia (Allah) lah yang mempersatukan hati mereka (orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada di bumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allahlah yang telah mempersatukan hati mereka. Sungguh Maha perkasa lagi Maha Bijaksana...


Agak lewat juga saya dapat belajar menikmati harga sebuah ukhwah. Perkataan 'ukhwah' itu memang pernah saya dengar sejak kecil disebut-sebut oleh abah, oleh ustaz, oleh ustazah.. Namun ketika itu saya kira, semua persahabatan adalah ukhwah. By it means, mungkin benar. Tetapi nilainya??

Di KISAS, selalu senior-senior mem'brainwash' kami pelajar junior, "Mana ukhwah adik-adik??" Sampaikan ayat tersebut sudah terlalu sinonim dengan kami dan selalu juga kami ajuk-ajukkan di dalam kelas, di dewan makan, di kantin.. (Hehe, kurang asam betul).. Saya rasa tetap sama.. Semua persahabatan adalah ukhwah...

Namun... apabila saya diperkenalkan dengan usrah semasa di tingkatan 4, saya mula sedar, di mana nilai sebuah ukhwah... Saya tidak silap sebelum ini. Benar persahabatan adalah ukhwah. Tetapi 'nilai' sebuah ukhwah tidaklah dapat dinilai dari persahabatan tersebut.

Ukhwah tidak bernilai jika tiada kasih sayang, ukhwah tiada nilai jika tiada rasa susah bila melihat sahabat kita susah, ukhwah jadi lesu jika tiada 'nasihat-menasihati' dalam persahabatan, DAN.. ukhwah mungkin tiada makna, jika tiada janji antara mereka untuk sama-sama hidup dalam Islam dengan doa untuk bertemu di syurga.

Saya akui, sayang sahabat seusrah itu lebih kerana kami berkawan disebabkan kami punyai 'janji yang luar biasa'. Bukan setakat janji, "Jom makan di kantin..", atau, "Nak pergi kelas nanti tunggu eh.." Hakikatnya lebih dari itu. Kakak naqibah ketika itu, berjaya menyedarkan kami, erti dan nilai sebuah ukhwah.Setiap kali selepas tamat usrah, kami sentiasa menanti untuk bertemu pada usrah yang akan datang. Memang benarlah, usrah sebenarnya bermula selepas tasbih kafarah dan surah al-asr yang acap kali kita lafazkan pada hujung waktu pertemuan.

Kasih sayang yang telah dipupuk di dalam usrah, kami bawakan ke luar supaya kasih sayang itu bercambah bukan setakat ahli-ahli usrah kami saja ketika itu. Alhamdulillah biah solehah di KISAS memang sangat-sangat membantu kami mengekalkan ukhwah itu walaupun bukan dengan ahli usrah saja. (Rindu betul kawan-kawan di KISAS...T_T)

Kepada mereka yang pernah dan sedang merasai nikmatnya ukhwah itu, berdoalah agar ia berkekalan sehingga ke akhirnya. Kepada yang masih mencari, dampingilah sahabat-sahabiah yang soleh dan solehah, mudah-mudahan Allah mempermudahkan jalan kita menemui nilai ukhwah dan syurga yang dicari.. Insyallah...:)

Abu Hurairah r.a. berkata ; bersabda Nabi s.a.w. ; "Ada seorang lelaki menziarahi temannya di sebuah kampung yang lain, maka Allah mengutuskan seorang Malaikat (dengan berupa manusia) menahanya di tengah jalan dan ketika bertemu, Malaikat itu bertanya ; Engkau hendak ke mana? Jawabnya ; Aku hendak bertemu saudaraku di kampung ini. Maka ditanya ; Adakah dia ada berbudi kepadamu hingga kamu terhutang budi padanya? Jawabnya ; Tidak, (tiada sebab lain) melainkan sesungguhnya aku mengasihinya semata-mata kerana Allah. Berkata Malaikat itu ; Maka sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu, (untuk menyampaikan) bahawa Allah sesungguhnya mengasihimu sebagaimana kamu kasih kepada saudaramu keranaNya (Allah)" - HR Imam Muslim

2 comments:

  1. salam..fez, nice entry..di saat shbtmu ini sedang mencari2 nilai sebuah ukhuwah dlm meniti perit jerih kehidupan di bumi penang ini..hati ini menjadi tenang tatkala terkenang ukhuwah yg penah terjalin di bumi waqafan suatu ketika dulu~(mcm poyo lak statement ni..hihi~)

    ReplyDelete
  2. cik odah, hehe.. ni namanya entry di kala kerinduan.. btw kte belek2 maza yakni, buku yng paling liat nak bukak time kat kisas dulu, pastu teringat balik kenangan berusrah..

    hmm, semakin sukar menjalin ukhwah, semakin besar pengorbanan dan jerih perih yang diperlukan, dan semakin manislah kenikmatan itu bakal dirasai.. tabahlah ye!

    ReplyDelete