Tuesday, December 30, 2008

Misi MERCY

Berita yang kedengaran di radio-radio, televisyen mahupun di internet akhir-akhir ini mampu saja membuatkan kita mengetapkan bibir, menggenggam buku lima dan mengalirkan air mata menahan kemarahan melihat 'kebinatangan' manusia (Tentera Israel) meragut hak asasi keamanan manusia yang lain (Muslim di Gaza).

Ramai kawan saya berasal dari Palestin cuma seorang saja dari mereka yang saya kenali berasal dari Gaza. Keluarganya masih di sana. Kelmarin sempat juga bertanya bagaimana keadaan keluarganya. "Alhamdulillah, setakat ini masih selamat." katanya. Masa mencemburui kerana kami tidak sempat berbual panjang ~perlu segera masuk ke klinik ketika itu. Saya yakin mereka tabah.

Siapa yang tidak sedih dan tidak mahu serangan ini berakhir. Semoga qunut nazilah yang dititipkan oleh segenap umat Islam dalam solat mereka untuk mujahidin di Gaza mendapat belas simpati dari Allah.

Berita yang saya sempat baca malam ini...

Dari Utusan Malaysia,

Mercy hantar pasukan perubatan ke Gaza
KUALA LUMPUR 30 Dis. - Persatuan Bantuan Perubatan Malaysia (Mercy Malaysia) menghantar pasukan khas yang disertai doktor bedah dan kakitangan logistik ke Mesir malam ini bagi menjalankan bantuan kemanusiaan serta membawa peralatan perubatan kepada penduduk di Genting Gaza yang diserang tentera Israel.

Pasukan tersebut akan diketuai Presidennya, Datuk Dr. Jemilah Mahmood dan Ahli Majlis Eksekutifnya, Norazam Ab. Samah.

Pasukan itu akan menetap di bandar Rafah dan bekerjasama dengan pasukan sukarelawan tempatan untuk memudahkan penghantaran bantuan kepada pihak yang memerlukan.


Selanjutnya di sini.. (Klik)

Kemudian saya ke Palestinkini.info pula..

Terkini : Bot "Dignity" diserang tentera laut rejim Zionis !




Rabu ,31/12/2008 -Satu bot bantuan kemanusiaan antarabangsa yang mengisi bekalan perubatan dan doktor-doktor bedah telah diserang oleh tentera laut rejim Zionis. Menurut pergerakan Free Gaza, bot yang dipanggil The Dignity itu telah ditembak pada jam 6:45 pagi Selasa tadi.

Jurucakap media berkata , beliau telah berhubungan dengan penumpang bot yang terdiri dari seorang bekas ahli kongres US dan seorang Ahli Parlimen Cyprian , tetapi sejurus sebelum hubungan telefon bimbit terputus , tembak-menembak jelas kendengaran . Tiada siapa dilaporkan tercedera pada masa itu pada masa terputus hubungan telefon namun selepas itu tidak dapat dipastikan sama ada terdapat sebarang kecederaan atau tidak,

Dalam satu siaran akhbar, pergerakan Free Gaza menyatakan, “Bertentangan dengan undang-undang laut antarabangsa, tentera laut rejim Zionis menghalang bot Dignity daripada menghampiri Gaza atau mencari perlindungan sama ada di Mesir atau Lubnan.



Mereka bukan sahaja menyerang Gaza, malah menyerang dan menyekat apa jua usaha bantuan ke atas Gaza. Saya sangat kagum dengan usaha MERCY yang berani dan nekad dalam menghantar misi bantuan ke sana. Semoga keselamatan mereka dipelihara Allah.

Jauh di sudut hati, doa saya, agar turut berpeluang menyertai misi mereka satu hari nanti. Mungkin ini salah satu usaha untuk saya menjejak roh mujahidin dan shuhada' seperti di Gaza..

Allahummansurna wal muslimin fi Gaza...

::Yang tidak kurang pentingnya sekarang, saya kena 'cover' semula Surgery, Pediatrics, Internal Medicine dan Obs & Gyne untuk memastikan penguasaan yang baik dalam round dan seminar Family Medicine!::

No comments:

Post a Comment