Thursday, January 15, 2009

Happy, excited, depressed...

Seronoknya hari ini. Round kami hari ini Markaz Sihi di Sareeh. Kami belajar memvaksin, mengambil darah dan di'brain-stormed' oleh Dr. Husam untuk case 'Transient Ischemic Attack'. "Oh tidak, tajuk ni saya tak baca lagi. Jangan tanya saya." Hati saya berdoa.

Untuk 'Family Medicine' ini, entah mengapa, mungkin rezeki, mungkin kifarah,(ye ke?) nama saya kerap juga dipanggil oleh doktor untuk menjawab soalan mahupun dalam round dan juga seminar. Biasalah, ada yang dapat dijawab, ada juga yang cuma berjaya dijawab dengan 'I don't know' atau "I dont have any idea doctor, sorry." Muka pun akan mula kelat bila terpaksa menjawab sebegitu.

~~~~~~~~~~~~~~~~

Satu lagi perkara yang seronok, memandangkan Markaz Sihi Sareeh terletak jauh di luar dari Irbid, maka amat susahlah untuk kami mendapatkan teksi. Kami mula berfikir-fikir bagaimana kami ingin pulang. Ingin menumpang kereta yang lain, tiada pula pelajar perempuan yang membawa kereta. Ingin berharap pada CR (Class Representative), awal-awal lagi dia sudah pulang, tidak sempat mengejarnya. Mungkin ingin segera pulang ke Amman agaknya. Akhirya kami pun 'melangut' menunggu. Tak tahu apa yang kami tunggu. Satu persatu kereta meninggalkan kami. "Tengok, seorang pun tak nak tumpangkan kami." Sedihnya. Tapi saya harus berfikiran positif, tentu saja mereka segan ingin mempelawa kami. Mungkin mereka fikir, tentunya ada halangan budaya? Hmmm.. Biasanya pelajar-pelajar lelaki Arab akan menghormati pelajar perempuan terutamanya orang asing. Namun jika kami meminta tolong, pasti mereka akan bantu. Takpelah biarlah mereka. Kami menunggu lagi.

Akhirnya muncul sebuah kereta berhenti di hadapan kami. "Ta3al.. ta3al..(kemari2..)!"

Oh Dr Husam (Specialist in Family Medicine). He stopped by and invited us to his car.

"Ya rett!!" Hati saya saja yang menjerit. Dia menumpangkan kami sehingga ke Irbid. Banyak juga perkara yang dibualkan di dalam kereta. Dia sangat baik dan hebat. Doktor yang berasal dari Hebron, Palestin dan menghabiskan ijazahnya di sebuah universiti di North Africa dan kemudiannya melanjutkan pelajaran dan bekerja di US. Memang kami amat mengaguminya kerana kehebatannya dalam bidang ini. Tapi kecut perut juga dibuatnya apabila menghadiri seminarnya kerana dia gemar dan kerap bertanya soalan-soalan yang mencabar. Saya juga pernah terkena di dalam seminar. "My question is for you dukuturah" Saya berpaling. Rupa-rupanya tangannya jelas menunujuk ke arah saya. "Alamak, apa la soalannya" Gelabah juga.

"A patient seen to have polyps in his colon. How many years did you expect he will have a colon cancer?" Dia bertanya dengan coolnya.

Recall.. recall.. Surgery ni.. "Hmm, about 10 years??" Saya jawab antara yakin dan tidak. Rasanya macam lebih. Tapi lebih mana..

"Yea, good. About 10 years or even more!" Dia jawab.

"Pheww, selamat.." Lega rasanya walaupun tidaklah rasa cemerlang mana. Haha, soalan senang je ni rasanya. Cuma disebabkan dah lama lupa subjek surgery. Jadinya rasa blurr..

~~~~~~~~~~~~~~~~~

Satu lagi,
Rakan sekumpulan kami Umar Maghayreh baru saja pulang dari Malaysia kerana mewakili universiti kami dan negara Jordan untuk menghadiri konferens tentang HIV di Monash Universiti di Malaysia. Pemergiannya ke sana hanyalah saya ketahui setelah CR memaklumkan pada kami.

Pagi-pagi lagi saya telah disapa oleh suara garau, "Apa khabar?"
Terkejut.. "Ish rasanya tiada budak melayu lelaki dalam kumpulan saya ni."

Saya menoleh. Laa, Umar! Dah pandai cakap melayu rupanya.
Cepat-cepat saya menemuramahnya.. "Macam mana Malaysia, Apa cuaca sekarang, seronok tak, mana lagi tempat yang dia pergi..."

Memang kami pula yang 'over-excited' lambang sangat merindui Malaysia. Dia berjanji akan menunjukkan gambarnya pada kami minggu hadapan.

Kesian juga melihatnya semasa di klinik tadi, masih lagi 'jet-lag' dan kelihatan mengantuk. Mungkin baru ingin serasi dengan cuaca dan waktu Jordan setelah seminggu di Malaysia. "Ha rasakan, camtulah kami datang dari Malaysia jauh-jauh ni."

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lagi.. Hari ini birthday Hetty yang ke-23. Erkk, tua sudah kakak seorang ni. Semoga bertambah amal, tambah pahala, dilindungi Allah dan bahagia di dunia dan akhirat. Dan semua yang baik-baik, semua untuk anda. Amin..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Last but not least, dalam gembira-gembira pun, bila terkenang yang satu ini, mood terus bertukar. Hari ke-20 serangan di Gaza, tiada apa-apa perubahan, perbincangan demi perbincangan, namun satu pun tidak menunjukkan hasil. Perbincangan yang hanya seolah bertujuan menutup dan mengalihkan pandangan masyarakat terhadap isu ini. Speechless @~@

'Allah yuthabbit aqdamakum, ya mujahideen'

4 comments:

  1. xde bas jamiah ke g markaz sihhi sareh?huhu

    ReplyDelete
  2. sad to say.. xde.. lagipun ramai dah student yang berkereta sendiri. makanya kena pandai2 aje survive..

    ReplyDelete
  3. wah3..sarih naek teksi dari irbid bape dinar?ke akk g naek bas...mmg group sye skang nh pon sume ade kete.bape org jek yg xde...

    ReplyDelete
  4. haha.. rileks2.. jgn takut. round kat sareh sekali seminggu je.so dalam family medicine ada 4 minggu tolak seminggi exam, tinggal la 3x je gi sana. itupun akk sekali je pegi sbb 2 hari khamis sebelum ni adalah cuti.maka bertuahlah.
    tambang?? 2.50jd saja.. ada je coaster awam tp takut sesat plak.mls nak mencuba.

    ReplyDelete