Thursday, December 24, 2009

Baby Anen

Semalam Kak Yana telah menulis satu entri berkaitan dengan 'Anencephaly' dan ada beberapa persoalan yang ditimbulkan.

Perbincangan adalah terbuka. Jika ada yang ingin berkongsi, membetulkan, menambah dan mengurangkan fakta yang saya kongsikan, tafadhhall..:)

Antara soalannya:

1. Apa kaitan anencephaly dengan folic acids?

Doctors and scientists still aren't completely sure why folic acid has such a profound effect on the prevention of neural tube defects, but they do know that this vitamin is crucial in the development of DNA. As a result, folic acid plays a large role in cell growth and development, as well as tissue formation.

That's why it's so important for all women of childbearing age to get enough folic acid — not just those who are planning to become pregnant. Only 50% of pregnancies are planned, so any woman who could become pregnant should make sure she's getting enough folic acid.

http://kidshealth.org/parent/pregnancy_newborn/pregnancy/folic_acid.html


2. Pada usia kandungan berapa bulan anencephaly boleh di kesan?

Biasanya 'neural tube defects' seperti 'anencephaly' dan spina bifida dapat dikesan menerusi ultrasound pada trimester yang pertama. Walau bagaimanapun penggunaan mesin ultrasound merupakan 'technician dependent'. Justeru, doktor yang kurang berpengalaman mungkin boleh terlepas pandang atau 'tidak perasan' akan kecacatan yang berlaku pada fetus walaupun si ibu telah menjalani ante-natal check up yang berjadual.

Level Alpha feto protein (protein yang dihasilkan oleh fetus) yang sangat tinggi juga boleh dikesan apabila berlaku 'neural tube defects'. AFP biasanya dikesan kewujudannya pada darah ibu yang mengandung. Namun ia tidak spesifik, bermakna sekiranya AFP level dikesan sangat tinggi dalam darah ibu, selain daripada NTD, ia mungkin berpunca daripada kandungan kembar, tumor dan lain-lain lagi. Sekiranya level AFP rendah, ia mungkin menandakan 'chromosomal anomaly' seperti Down Syndrome.

3. Adakah si ibu boleh merasai @ mengalami sebarang tanda sekiranya janin mempunyai masalah?

Boleh, Inshallah. Contohnya anecephaly, ibu mungkin mengalami polyhydramnios (air ketuban yang berlebihan). Perut terasa lebih besar dan tegang dari kandungan biasa.

Bagaimana ingin mengesan 'polyhydramnios'?
Boleh dikesan melalui ultrasound. Ataupun, ukuran ‘fundal-height’ akan dikira dari abdomen ibu. Sekiranya ukuran ‘fundal-height’ lebih daripada ‘gestational age’, fetus mungkin besar dari biasa, atau air ketuban berlebihan, atau pun kandungan kembar dan lain-lain lagi.

4. Fatwa mengenai pengguguran janin.


Sejujurnya saya telah berusaha untuk mencari jawapan yang tepat untuk permasalahan ini namun banyak pandangan yang dikemukakan. Bolehlah 'googling' untuk mendapatkan maklumat yang lebih tepat.

Namun dari sedikit perbincangan bersama Dr. Zuhair Ammairin (O&G Specialist) dan Dr. Mohammad Khasawneh (Pediatrics Specialist) di King Abdullah University Hospital siang tadi, menurut mereka, pengguguran janin disebabkan anencephaly adalah dibenarkan memandangkan bayi yang lahir kebanyakannya tiada potensi untuk hidup. (Ini hanyalah pandangan Doktor yang menurut mereka berdasarkan medicolegal dan juga religion views.)

Memandangkan brainstem adakalanya tidak terjejas, justeru mereka boleh bernafas, bertindakbalas terhadap sentuhan dan bunyi seperti manusia biasa. Namun terdapat fungsi asas lain yang dijalankan oleh sebahagian besar otak seperti cerebrum tidak terbentuk. As a brain-death people, they lack of ’conciousness’, ’pain sensation’ and unable to see.

Sekian. Wallahualam:)

**************

::Beberapa minggu lalu di NICU Hospital Eidon, ada satu kes 'Hydranencephaly'

((Hydranencephaly is a type of cephalic disorder. This is a rare condition in which the cerebral hemispheres are absent and replaced by sacs filled with cerebrospinal fluid.)) - Sel cerebrum tiada, yang ada cuma air saraf tunjang saja..

Dua tiga hari selepas itu, saya baru teringat akan baby tersebut. Kami bertanya kepada doktor.

Kami : What happened to the 'hydranencehaly' baby?

Dr : Owh, he is now 'fouq' (sambil menunjuk ke atas)(Fouq= atas)

Kami : (Dalam hati) Owh, alhamdulillah, hidup lagi la dia. Dah transfered ke wad sama ngan mak dia kot.

Dr : As we expected before, he cannot live longer. So Alhamdulillah he is now resting in peace...

Kami : He died??

Dr : Yes, I heard he died yesterday...

Kami : Innalillahi wainna ilaihi rajiun.. (Lorr, doktor ni. Ye la ingat gi wad atas. Rupanya rohnya dah dipanggil Ilahi. Itulah yang terbaik untuknya.

2 comments: