Sunday, January 3, 2010

Open your eyes, your heart and mind...

Tajuk di atas ini adalah tajuk lagu yang saya rasa tidak asing lagi kot, by Maher Zain. Bagi siapa yang belum dengar lagi, download dan dengarlah... Tidak meghampakan..:)
Rasa ada macam-macam benda dalam kepala ni nak dikongsikan. Tapi bercelaru...

Mari mula satu persatu...

Satu :: Kita memang merancang tetapi perancangan kita LEMAH kerana perancangan Allah lebih HEBAT...

Untuk membuat satu keputusan yang besar, pandangan banyak pihak perlu diambil kira. Walaupun pandangan itu bertentangan dengan kemahuan dan perancangan kita, namun apabila ia datang dari orang yang disayangi seperti keluarga, saya tidak sampai hati untuk menghampakan mereka. Walaubagaimanapun, saya tetap seperti dulu...

Dua :: Pengalaman mengINSAFkan!!!

Pada hari Jumaat yang lalu, Majlis Mahasiswa Yarmouk (MMY) menganjurkan kursus 'Meniti Perhentian Terakhir'. Memandangkan saya baru saja selesai peperiksaan Peds dan terasa kelapangan, maka saya pun menyertai kursus tersebut. Kami didedahkan dengan cara pengurusan jenazah. Terasa dekat benar dengan kematian itu.

Saya suka dengan persembahan nasyid dan tayangan video pada majlis penutup. (Clapp!!) Menginsafkan. Pelajar-pelajar Yarmouk memang mantap!!! (Dah lama nak puji sejak tayangan video BKASJ lagi)...

Tiga :: Way Towards Future

Satu hari bersama pelajar-pelajar Tahun 1 JUST untuk memberi mereka pendedahan dan motivasi tentang dunia seorang pelajar perubatan. Terasa sangat tua apabila berada bersama mereka. Memetik komen salah seorang peserta, "Bila dengr senior-senior bercakap dan bagi nasihat, dah macam bapak-bapak. Matang habislah!" (Dalam hati berkata, "Heh, nantilah korang jadi senior pun mesti macam tu juga..:))

Sempat juga diutarakan komen tentang 'imej' pelajar terutamanya pelajar lelaki. Apa yang saya sedar, ada sesetengah pelajar JUST ni dah macam Ariel Peterpan. Hensem tu hensemlah.. Tapi kalau buat rambut macam Mawi, lagi best kot.. Hmm, kalau nak macam band Indon juga, tirulah rambut macam Pasha Ungu..(Hehe). Kan lagi smart. Bukan isu handsome tak handsome, panjang tak panjang.. Tapi sebenarnya adalah isu 'kekemasan'. Kalau untuk berjalan di Syari3 Jamiah atau balad, tidak mengapa kot.. Tapi kalau nak ke universiti, ermm..???

Memang di sini untuk ke kelas tiada etika berpakaian seperti universiti di Malaysia. Namun sekalipun begitu, saya rasa ia tidak boleh dipandang remeh. Tidak mengapa, dah besar, pandailah fikir sendiri untuk kemaslahatan bersama, imej 1 Malaysia.. :)

Empat :: Round Obs & Gyne bermula...Bye-bye Peds!

Round ini adalah round kedua terakhir sebelum kami melangkah ke peperiksaan final Mei ini. Tiga minggu yang pertama, saya di KAUH. Rasa seronok, sebab saya dah dapat banyak pendedahan ketika elektif di Hospital KKB beberapa bulan yang lalu. Hari pertama dah 'kena' bentang kes dengan Dr Oqbah. Tahu je lah Dr. Oqbah, he is perfectionist. Takpe, yang penting dia dah nampak saya 'mingle'. (Haha, budak klinikal JUST je yang tahu kot kes 'mingle-mingle' ni..)

::Happy birthday Arikah!! :) Semoga dirahmati sentiasa...::

No comments:

Post a Comment